henkenbrigit.reismee.nl

Een kleindochter precies op tijd ! Nu Australië nog......

Gelukkig !

We begonnen ons een beetje zorgen te maken of we de geboorte van ons 2e kleinkind nog mee zouden maken, maar gelukkig heeft ze besloten om toch nog even haar opa en oma te willen zien.

Op 19 maart om 17.33u is dus geboren:

FLORINE

Dochter van Marloes en Toby v.d. Poel

Zusje van Marise

Ze weegt 3464 gram

(zie foto's)

Nederland, Australië en Henk en Brigit

Wat als.....in 1606 de kapitein van het VOC-schip 'Duyfken' wat meer aandacht had geschonken aan het land dat hij zag, Wat als....kapitein Willem Jansz niet had geluisterd naar de hoge heren van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Wat als....in 1629 het schip 'De Batavia' niet op de klippen was gelopen, er geen muiterij was uitgebroken en niet alle schipbreukelingen om het leven waren gebracht. Wat als die mannen, vrouwen en kinderen gewoon aan land hadden kunnen gaan. Wat als....die 3 andere schepen ( 'De Vergulde Draeck', 'De Zuytdorp' en de 'Zeewijk' een kapitein hadden gehad die wél over een dosis visie en koppigheid had beschikt?

Ja dán.....hadden ze misschien op dit eiland een taal gesproken die wij Nederlanders allemaal hadden kunnen verstaan en was het Nederlands grondgebied vele malen groter geweest. Zeker als we ook New Amsterdam (het huidige New York) niet hadden verkwanseld, en de Maori's van Nieuw Zeeland niet zo afschrikwekkend waren geweest. Die Britten hebben veel aan ons te danken. Het is maar dat ze het weten!!

De expedities van Abel Tasman in 1642 drukken een stempel op de geschiedenis van Australië. Hij zeilde om Australië heen en bracht het 'Zuidland' in kaart. Hij noemde het toen 'Nieuw Holland'. Het eiland dat Tasmanië is naar hem vernoemd. De laatste VOC-expeditie was van 1996-1697. Maar het VOC had geen interesse in dit 'onaantrekkelijke' land, het leverde geen winstgevende handelsproducten op en dus werd er geen claim op gelegd.

Captain James Cook ging pas in 1770 met zijn 'Endeavour' voor anker in Botany Bay (vlakbij het huidige Sydney). Hij zag wel mogelijkheden in dit land en vestigde de eerste Engelse kolonie.

Het is zoals het is !

Natuurlijk waren de blanke Europeanen niet de eerste bewoners van dit land. Dat waren de Aboriginals.

Zo'n 50.000 jaar geleden kwamen zij vanuit Zuid-Oost Azië naar dit continent. Het waren verschillende stammen die hun 'droompaden' vonden als jagers en voedselverzamelaars. Alhoewel zij het begrip grondeigendom niet kenden, leefden de verschillende groepen wel in hun eigen gebied. Pas in 1982 erkende het gerechtshof in Australië de landrechten van de Aboriginals. Maar dat was pas nadat zij jarenlang hun best hadden gedaan een einde te maken aan de cultuur van deze oorspronkelijke bewoners. Daarover later meer.

Dit is dus het land dat wij nu in 4 maanden tijd gaan verkennen. Waarom alleen Australië?

Omdat het:

* een land is, dat binnen zijn grenzen verschillende klimaatzônes kent en daardoor verschillende landschappen. Van strand en zee in het Oosten en Zuiden, het tropische regenwoud in het Noordoosten tot het rode zand van de woestijnen,

* drukbevolkte en dus lawaaierige steden heeft met prachtige musea, maar ook de indrukwekkende stilte kent van de outback,

* een land is met een geschiedenis die ons aanspreekt,

* een uniek planten- en dierenwereld heeft,

* helemaal aan de andere kant van de wereld ligt,

* er mensen wonen die zich 'Aussies' noemen en een BBQ een 'Barbie'.

Daarom !

Onder het kopje profiel staat de reisroute, voor zover die ons bekend is natuurlijk.

wilma P

Net terug van Wageningen.
In de auto nog erover gehad dat ik nog niks gehoord had. Ik begon me al zorgen te maken dat er nog geen baby was terwijl jullie al weg waren.Daar had je niet leuk gevonden Gelukkig is dat niet zo.Welliswaar op de valreep,maar toch.Van harte proficiat met jullie 2e kleindochter.
En een voorspoedige vliegreis gewenst.
Tot het volgende computercontact.
Groeten van Wilma en Henk.

Jessica P.

Hoi Brigit en Henk,

Van Harte Proficiat met jullie tweede kleindochter. Wat een plaatje, dat jullie nu een aantal maanden zullen moet gaan missen.

Heel veel plezier en een prachtige reis!
Ik ga het weer volgen.

Groetjes,
Jessica P.

Sylvia en puck

Hoi Henk en brigitte,
Wat zullen jullie trots zijn, met zo'n knappe meid!

De slinger wordt gemaakt hoor!
Geniet van jullie reis! wij gaan het zeker weer volgen!
Dat wordt weer een heerlijke aadrijkskunde/geschiedenis les met mooie foto's en verhalen!
Groetjes Puck en familie

Joyce Kraak

Hoi Henk (en Brigit natuurlijk ook),

Ik heb je op werk geen gedag meer kunnen zeggen maar bij deze: Een hele goede, mooire reis en natuurlijk ook waanzinnig gefeliciteerd met de 2e kleindochter!

Tot ergens in juli! Groetjes Joyce

Joke Voorneveld

Hoi Brigit en Henk,
Van harte gefeliciteerd met zo'n wolk van een kleindochter. Heel veel plezier op jullie ontdekkingstocht in dit verre werelddeel. Ik kijk nu al uit naar de verhalen.
groetjes Joke

Dominique Laura Eelco

Van harte gefeliciteerd met jullie (klein)dochter.

Fijne reis toegewenst en kom gezond terug.

Anja

Prachtig eerste reisverslag!