henkenbrigit.reismee.nl

Singapore, een melting pot

Singapore: A melting pot

Ik geef het eerlijk toe: afscheid nemen was deze keer een stuk lastiger. Niet alleen omdat we nu langer weggaan ( 4 maanden), maar ook omdat we vooral de kleinkinderen erg zullen missen. Marise ontwikkelt zich heel snel nu en Florine....ach, dat hummeltje gaat snel het baby-achtige verliezen. Sorry kids, niet vervelend bedoeld hoor, natuurlijk missen we jullie ook!

Natuurlijk moest er die laatste dag weer veel gedaan worden, maar dat zijn we inmiddels van onszelf gewend. Ook nu werden de tassen weer op het laatste nippertje ingepakt. (37 kg. voor 2 personen voor 17 weken en daar zaten dan ook nog de nodige spullen voor de camper in). Nog even met Marloes gebeld. Florine houdt van knuffelen, dus weinig geslapen. Tjerk bracht ons keurig op tijd naar Schiphol. Ook Lufthansa deed zijn best....óók op tijd. Qantas stond al klaar in Frankfurt en om 23.20 zaten we op onze stoelen, richting Singapore. Lekker ruim dit keer, naast Henk zat niemand en naast mij ook niet. (Wij boeken altijd 2 gangpadplaatsen, veel handiger). Onderweg lekker ontspannen gekeken naar 2 films die je zelf uit kon kiezen uit 50 titels. The King's Speech had ik al gezien, dus dat hoefde niet meer. Het eten was voor de verandering dit keer werkelijk erg lekker. We kregen zelfs voor de lange nacht een tasje met snacks en een flesje water. Prima service dus.

Op 22 maart kwamen we 's avonds om18.20u in Singapore aan ( tijdsverschil van +7). Binnen 30 minuten waren we - met alle bagage - door de douane en in het Albert Court Village Hotel. Een echt stadshotel, maar wel lekker dicht bij de wijk Little India. 's Avonds gaan we dan ook nog even op stap in deze wijk. Little India is de wijk in Singapore waar in de 19e eeuw de immigranten uit India bij elkaar gingen wonen. Ze namen de cultuur van hun eigen land mee. Doordat er zoveel verschillende volkeren in India zijn, zijn hier in deze wijk dus ook verschillende Indiase culturen samengesmolten. Hun voornaamste godsdienst is het Hindoeïsme. We lopen eerst naar de Sri Veeramakaliamman Temple (het kost enige moeite om dit goed te typen). Deze tempel is voor de godin Kali, de vernietigster van al het kwaad. De priester smijt om die reden dan ook een kokosnoot aan stukken.Ik was onder de indruk van de sfeer in deze tempel. De schoenen moesten uit bij het betreden dus vuile voeten had ik wel.....flink schrobben onder de douche is dan wel nodig. Het ruikt heerlijk op straat. Niet alleen de geuren vanuit de keukens, maar ook vanuit de stalletjes die allerlei kruiden verkopen. Om de maag te vullen zoeken we een klein eethuisje op en eten een heerlijke curry met kip en rundvlees. Omdat we zo vlakbij deze wijk zitten, gaan we donderdagmorgen nog naar het Tekka Centre en proberen we nog een andere tempel te bezoeken, voordat we verder vliegen naar Australië.

Na een onrustige nacht (jetlag slaat toe) zijn we woensdag de stad verder gaan bekijken. We hebben dit keer gekozen voor een Hop-on-hop-off bus. 's Morgens was de zon nog niet zo heet, dus lekker op het bovendek. We hebben ons eerst bij een hele ronde door Singapore laten rijden. Je ziet zo heel veel en dan pas besluit je wat je uitgebreid wilt bekijken. Het blijkt wel weer dat wij niet echt stadsmensen zijn. Wij kiezen binnen zo'n wereldstad altijd voor de kleinere wijken en parken. De vele, dure winkels op Orchard Road trokken ons helemaal niet. Bovendien kun je daar alleen slagen met een dikke portemonnee en met maatje 32/34. Helaas...geen van beide ! Wij kozen dus voor de Botanic Garden en Orchid Garden. Daarna zouden we naar de 2e grote immigrantenwijk gaan: China Town.

Deze Botanic Garden was de vervanger van de eerste tuin, die werd gesticht door Sir Stamford Raffles, de stichter van het moderne Singapore, en is 63 hectare groot. In deze tuin werd o.a. de rubberboom geschikt gemaakt voor grote plantages. En die zorgden voor grotere welvaart in deze regio. Later werd er veel tijd gestoken in het ontwikkelen van nieuwe Orchideeën soorten. We hebben heerlijk door deze tuin gewandeld en de meest schitterde planten en bloemen gezien. Ongelooflijk hoeveel verschillende soorten er bestaan. Er werken ook heel veel mensen die dit allemaal onderhouden. De tuin is overigens gratis, alleen voor Orchid Garden moet je toegang betalen (4,- p.p.)

Na snel weer op de bus te zijn 'gehopt', lieten we ons afzetten bij China Town. De eerste Chinezen kwamen hier wonen rond 1821. Het waren echte handelaren die boten vol porselein, zijde, thee en andere producten meebrachten om te verkopen. Zij gingen dan ook wonen aan de rivier en daar ligt de wijk nog steeds vlakbij. Ook China kent natuurlijk weer verschillende culturen. En daar waar ze in eigen land nog wel eens elkaar het licht in hun scheve ogen niet gunden, hier lukte het wel om bij elkaar te wonen. De culturen versmolten zich in deze typisch Chinese wijk. Naast Boeddhistische tempels zijn er ook Hindoeïstische tempels en moskeeën. We hadden al een Hindu tempel bekeken, dus gingen we de Buddha Tooth Relic Temple & museum eens beter bekijken. Naast een (deel van) tand van Buddha, die op gepaste wijze en met veel respect wordt vereerd, heeft de tempel op het dak ook het grootste gebedswiel van de wereld en is er op de 3e verdieping een leercentrum over Boeddha. Iedereen wordt uitgenodigd om aan de ceremonie deel te nemen, of je nu gelovig bent of niet. Zo mochten Henk en ik 3x water sprenkelen over een gouden Boeddha. Dat moet ons dan Wijsheid, Gezondheid en Welvaart brengen. Laten we het hopen, nietwaar. In een flatgebouw van 21 verdiepingen naast deze tempel zijn we met de lift naar boven gegaan om Singapore eens van bovenaf te bekijken. We wisten niet of het mocht, maar niemand van de bewoners keek raar en we werden vriendelijk begroet, kregen ongevraagd het verhaal te horen dat iemand dagenlang dood in zijn flatje had gelegen en dat het dus op die verdieping nogal stonk. Maar de lift bracht ons gewoon omhoog en sloeg die etage over ! Het uitzicht was in ieder geval prachtig. In het Maxwell Road Food Centre hebben we aan plastic tafeltjes midden tussen de lokale bevolking heerlijk gegeten. Je kunt hier op deze eetmarkt alle soorten Aziatisch voedsel krijgen. Een letter (A, B of C) geeft de aan hoe schoon het in de keuken is. A en B is goed, C kun je beter als tere Europeaan niet eten. Dat geeft gegarandeerd maagproblemen. We kregen de tip om te letten op de lokale bevolking. Kijk waar zij in de rij staan, dan is het eten goed. Daarna vonden we dat we vandaag wel genoeg gedaan hadden en zijn we met de metro terug naar Little India, en dus het hotel, gegaan. Eerst een lekkere douche om de hitte van ons af te spoelen. Hopelijk vannacht geen jetlag en geen maagproblemen

Het is 24 maart. Je kunt merken dat ik nog niet helemaal het Nederlandse leven heb losgelaten. Ik moet denken aan Rob, die vandaag zijn 54ste verjaardag viert. Bij deze dus gefeliciteerd. Drink een lekker biertje op je gezondheid, dan pakken bij straks de onvermijdelijke Singapore Sling Cocktail. Na het ontbijt dus terug naar Little India. We nemen nu de achterafstraatjes, waar de mensen zelf wonen. Midden in de wijk staat de prachtige Sri Srinivasa Perumal Temple. De tempel is nog niet zo heel oud. In1979 werd bijv. de hoofdingang ingewijd met water uit de Ganges. Je bent welkom in de tempel, maar......weer de schoenen uit ! In de tempel zelf zijn verschillende altaren met figuren uit deze religie. Tegen de klok in bidden de Hindoes bij ieder altaar en laten zij kleine offeranders achter. Als ze weggaan luiden ze 3x een belletje. Tenslotte gaan we naar het Tekka Centre om wat eten voor de lunch te kopen en de geuren op te snuiven. Heerlijke aroma's bij de kruiderijen, midden lekker bij de vlees- en vismarkt.

In het hotel eten we de lunch op en maken dit verslag, de airco staat hier op 25 gr. Heerlijk koel dus. Straks gaan we weer terug naar de luchthaven om via Melbourne naar Hobart (Tasmanië) te vliegen. Morgenvroeg komen we daar aan. Dan begint voor mijn gevoel de reis pas écht ! Singapore was 'maar' een tussenstop !

Tjerk

Een leuk eerste verslag! Over 4 maanden zullen wij op dezelfde plekken rondlopen :)

Marcel en Ineke

Dag Henk en Brigit,
We kijken ook deze keer weer graag over jullie schouders mee ;-)
Dit is al een heel mooi begin van jullie Australië-reis!
Leuk dat jullie deze keer ook de door ons vaak gehanteerde methode -eerst met de hop-on-hop-off bus rondtoeren en beoordelen wat je verder wilt gaan bekijken- hebben toegepast. Is een hele handige manier!
Voor morgen een goede vlucht naar Australië toegewenst.
En Rob, natuurlijk ook namens ons van harte proficiat!
hartelijke groetjes vanuit Rosmalen,
Marcel en Ineke

Eric en Joke uit Rotterdam

Hoi Brigit en Henk,

Wat heerlijk dat de reisavonturen weer doorgaan!! Nog gefeliciteerd met jullie prachtige kleindochter, wat een schat. Eric en ik, wij wensen jullie wederom een prachtige reis, wij verheugen ons nu al op de ongetwijfeld schilderachtige verhalen. Lieve groet, Eric en Joke

Jacob en Ella

Allereerst heel hartelijk gefelicteerd met de geboorte van jullie 2de kleindochter Florine
We zullen jullie reisverhalen weer met veel plezier lezen

groetjes Jacob en Ella

Jo

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie tweede kleinkind.

Wat is er mooier dan nieuw leven, toch!

De beschrijving van de geschiedenis van Australië deed bij mij weer het boek "De fatale kust' herleven.
Heerlijk om zo die reisbeschrijvingen te lezen waardoor je als vanzelf weer een atlas ter hand neemt.
Inmiddels hebben jullie Singapore al weer verlaten voor jullie verdere reis.
Wat heerlijk dat jullie dit 4 maanden kunnen doen en jullie reisverhalen willen delen.

We zien er echt naar uit. Heel veel plezier toegewenst.

Groet namens ons allen.

Hermi

Singapore kennde ik nog een betje van lang geleden.
Leuk om te lezen en bedankt voor het telefoontje.
Tot de volgende keer.

rob

Henk en Brigit,
Bedankt voor de felicitatie.
Zaterdag hebben Bianca en ik Florine al bewonderd.

Een prachtig meisje die als twee druppels lijkt op haar grote zus, die al aardig rond huppelt

Geniet van alle belevenissen die gaan komen en ik zal de verslagen met veel plezier gaan lezen.

Down up,

je broer